40 éve trolizunk Debrecenben

2025. júl. 2. 9:17

A város legújabb közlekedési eszköze

Debrecen közlekedése mindig is tudott újat mutatni. A trolibuszok története tele van fordulattal, lendülettel és változatossággal. A trolibusz vonalak kiépítésének gondolata már 1978-ban megfogalmazódott. Az új trolijárat a megszűnt 6-os villamost pótolta volna, összekötve a belvárost a  Köztemetővel.

A megvalósítás azonban váratott magára.  

A debütálás: 1985

Hét évvel később, 1985. július 2-án, avatták fel Debrecen első trolibusz vonalát a 2-est. A járművek a Segner tér és az MGM (ma Kassai úti forduló) között szállították az utasokat. A DKV 20 darab szovjet gyártmányú ZiU-9-es szóló trolibusszal és 6 darab Ikarus 260-as autóbusszal indította be a forgalmat. A nagy népszerűségnek örvendő sűrűn közlekedő és gyors járműveket hamar a szívükbe zárták az utasok. A vonalat 1986. szeptember 1-én meghosszabbították a Köztemető, főkapuig. Ezzel párhuzamosan pedig további két ZiU trolibusz is érkezett a városba.

1988. október 3-án újabb trolibusz vonalat avattak a cívisvárosban 3-as jelzéssel. Az új vonal végállomása megegyezett a 2-essel, de a 3-as járat a belvároson át haladt.

1991-ben a járműflotta Ikarus 280T csuklós trolibuszokkal bővült. Ezeket a járműveket csúcsidőben közlekedtette a társaság.

1994 – 1998 között tesztjárműként közlekedett egy szóló Ikarus 415T trolibusz a városban, mely formabontó volt a társaság járművei között, lila-sárga színű trolibusz volt.

1995. június 30-án adták át a 4/A jelzésű vonalat, mely Segner teret kötötte össze a Dobozi lakóteleppel. A tervek szerint a vonalat meghosszabbították volna a Tócóskert irányába, ami végül nem valósult meg.

2000-ben a trolibusz közlekedést népszerűsítő céllal felújította a társaság a 9-328-as pályaszámú járművét, mely ekkor zöld színt és a többi szovjet járműtől eltérő üléseket kapott. A közlekedésbarátok erre a járműre a „Sport szelet” becenevet aggatták.

Járműflotta csere

2002 és 2004 között számos tesztjármű rótta a város utcáit, elsőként egy Skoda 21Tr, majd egy Ikarus 412T, egy Ganz-Solaris Trollino 12 szóló és egy Rómának szánt Ganz-Solaris Trollino 18-as csuklós trolibusz.

2005-ben végül a Ganz nyerte el a 21 járműből álló tendert. Első körben 5 normál és 5 önjáró trolibusz érkezett Debrecenbe. Még ebben az évben elindult a Campusokat összekötő egyetemi trolibusz 3E jelzéssel. Az idén 20 évesek ezek az első körben érkezett típusok.

2007-ben érkezett meg a további 11 darab Solaris és velük együtt 1 darab MAZ 103T típusú trolibusz is.  

A DKV azóta Ikarus 280T és a MAZ 103T nosztalgia trolibuszok közlekedtetésével kedvez a közlekedésbarátoknak.